MOTYWACJA WEWNĘTRZNA UCZNIA

Jednym z najważniejszych zadań edukacji szkolnej jest kształtowanie u uczniów trwałych i silnych motywów uczenia się jako podstawy do dalszego samokształcenia i rozwoju osobowości.

Nauczycielami, którzy wyzwalają wewnętrzna motywacje u uczniów są osoby:

  • Znające potrzeby każdego ucznia
  • Zainteresowane rozwojem każdego ucznia
  • Konsekwentne i zdecydowane w sprawach reguł, nieprzekraczalnych granic i zadań
  • Nastawione demokratycznie
  • Dodające odwagi
  • Ciepłe emocjonalnie
  • Widzące możliwości osiągnięcia sukcesu przez każdego ucznia
  • Odnoszące się z szacunkiem do starań i wkładu każdego ucznia

Wewnętrzną motywacje do pracy rozbudza także stosowanie ocen efektywnych.

Oceny efektywne to przede wszystkim:

  • Oceny oparte na konkrecie
  • Wskazanie przez nauczyciela autentycznego zainteresowania postępami i rozwojem ucznia
  • Ustalenie kryteriów oceniania znanych i akceptowanych przez obie strony
  • Nagradzanie nie tylko samych osiągnięć, lecz także wysiłku
  • Dostarczanie uczniom informacji o wartości ich pracy
  • Uwzględnianie w trakcie oceniania górnej granicy możliwości poszczególnych uczniów
  • Porównywanie bieżących dokonań uczniów z wcześniejszymi
  • Uwzględnianie stopnia trudności zadań dla konkretnych uczniów
  • Wiązanie dobrej oceny z umiejętnościami i motywacją ucznia

Motywując uczniów do nauki należy posługiwać się różnymi metodami:

  • Metody wspierające wiarę w siebie – ucznia
  • Programuj drogę do sukcesu
  • Pomagaj uczniom stawiać cele, osiągać postępy i dostrzec związek miedzy nakładem pracy a efektami
  • Udzielaj dodatkowej pomocy uczniom zmagającym się z niepowodzeniami
  • Stosuj zabiegi wychowawcze wobec uczniów z objawami syndromu porażki
  • Zachęcaj uczniów osiągających słabe wyniki do podejmowania zadań o właściwym dla nich stopniu trudności
  • Metody motywowania za pomocą zachęt zewnętrznych
  • chwal i nagradzaj uczniów za sprostanie kryteriom wykonywania zadania
  • chwal i nagradzaj tak, żeby uczniowi docenili wyniki uczenia się
  • koncentruj uwagę uczniów na praktyczna wartość nauczanych wiadomości i umiejętności
  • Metody nawiązywania do wewnętrznej motywacji uczniów:
  • Zachęcaj do samodzielności w roli ucznia, pozwól dokonywać wyborów
  • Wybieraj czynności, które wymagają od uczniów aktywnego zachowania i natychmiast dostarczaj informacji zwrotnej, wzbogacaj nauczanie elegantami gier, stawiaj wymagania zróżnicowanych umiejętności
  • Organizuj często pracę w grupie
  • Dostosuj czynności dydaktyczne do zainteresowań uczniów
  • Na lekcji łącz elementy praktyczne z inspirującymi poznawczo
  • Metody pobudzania motywacji do nauki :
  • Kształtuj motywacje do nauki jako dyspozycje ogólną – w tym celu demonstruj własną motywację poprzez zarówno komunikowanie właściwych oczekiwań, jak i minimalizowanie leku uczniów związanych z wykonaniem zadania
  • Kształtuj oczekiwania uczniów w stosunku do nauk, wykazuj zapał i pasję
  • Pobudzaj motywację, manipuluj składnikami sytuacji: odwikłuj się do ciekawości, wywołuj napięcie, materiał abstrakcyjny zamień w osobisty, konkretny, znajomy, staraj się zainteresować zadaniem, pokaż, dlaczego jest istotny
  • Koryguj postawy i zachowania uczniów zniechęconych i zrażonych, pracuj w bliskim kontakcie z nimi, rozpoznaj jakie maja zainteresowania i na tym pracuj, pomóż ukształtować pozytywne postawy wobec szkoły, nauki
  • Uwzględnianie indywidualnych potrzeb uczniów
  • Podnoszenie własnych kompetencji, kwalifikacji jako motywatora, czyli pracuj nad własnym poczuciem skuteczności, atrybutami sukcesu i porażki, poszerzając swoją wiedzę i związane z tym umiejętności

By rozwijać wewnętrzną motywację ucznia, należy:

  • Pielęgnować wrodzona potrzebę samorzutnego uczenia się, poznawania i badania otaczającej rzeczywistości, czyli stwarzać jak najwięcej sytuacji umożliwiającym uczniom samodzielne poznawanie, pozwalać eksperymentować, wykorzystywać zainteresowania uczniów
  • Obudzić ciekawość dla nauki szkolnej poprzez stosowanie odpowiednich metod nauczania: stawianie problemów do rozwiązania, zachęcanie do dyskusji, pozwalanie na własną interpretację zagadnień
  • Wyzwalać ambicje poprzez stosowanie pochwał, dostrzeganie wysiłku ucznia, wskazywanie analogii do poczynań ludzi ważnych
  • pokazywać perspektywy dalszego kształcenia, a nawet pracy zawodowej
  • przekonać o praktycznej przydatności nauki szkolnej
  • pracować nad pozytywnym nastawieniem do nauki, która jest najbardziej naturalną funkcją człowieka

 

Opracowała: A. Wałęsa