czyli jak reagować w sytuacji przemocy

Przemoc jest problemem odwiecznie występującym w szkole. Każdy pedagog szuka skutecznego rozwiązania, które pozwoliłoby podjąć konstruktywne działania, będące odpowiedzią na tego typu sytuacje.

Metodę Wspólnej Sprawy wykorzystujemy w momencie ujawnienia przemocy. Na wstępnym etapie należy rozpoznać sytuację poprzez prowadzenie rozmów z pracownikiem szkoły, w celu potwierdzenia zaistniałej sytuacji.

  1. Poziom pierwszy to rozmowy indywidualne ze wszystkimi uczniami zaangażowanymi w sprawę. Należy tak zorganizować spotkania, aby uczniowie mieli jak najmniej okazji do porozumiewania się nawzajem. Rozmowy rozpocznij od osoby, która Twoim zdaniem ma najsilniejszą pozycje w grupie. Postaraj się, aby rozmowy przebiegały w atmosferze zrozumienia, zaufania z całkowitym wyeliminowaniem postawy obwiniającej.

Jakie problemy możesz napotkać na tym poziomie?

  • Uczeń nie ma pomysłu na rozwiązanie sytuacji
  • Uczeń podaje absurdalne rozwiązania
  • Uczeń wskazuje rozwiązanie, w które nie jest bezpośrednio zaangażowany
  • Brak chęci współpracy
  1. Poziom drugi ma na celu sprawdzenie czy uczniowie stosują się do tego, co zaplanowali. Rozmowy maja charakter indywidualny i przebieg podobny do tego, który miał miejsce na poprzednim poziomie.
  2. Poziom trzeci polega na prowadzeniu rozmów grupowych i ma na celu ustalenie zgody wszystkich uczniów na utrzymanie zmiany w agresywnych zachowaniach.

Wskazówki dla nauczyciela pracującego z wykorzystaniem metody wspólnej sprawy:

  • Jesteś niezastąpiony. Jeśli zdecydujesz się na pracę tą metodą, nie możesz przerywać swoich działań oraz nie możesz szukać zastępstwa.
  • Nigdy nie używaj określeń „ ofiara”, „ sprawca”, „ dręczyciel”. Nie przypisuj nikomu winy. Zachowaj neutralna postawę wobec uczniów.
  • Pamiętaj o korzyściach, jakie przynosi podejście humanistyczne – skoncentrowane na rozwiązaniu problemu.
  • W uczniu stosującym przemoc dostrzeż człowieka, nie wymierzaj sprawiedliwości ani kary. Takie podejście pozwoli na konstruktywne rozwiązanie problemu.
  • Nawiąż pozytywne relacje z osobami stosującymi przemoc – dzięki temu wzbudzisz ich zaufanie, co w dużej mierze ma wpływ na efektywność działań.
  • Wykaż się empatią, aktywnym słuchaniem, zaangażowaniem, otocz każdą ze stron przemocy troską.
  • Działania prowadź w miejscu, które zapewni spokój, dyskrecję i komfort.
  • Postępuj zgodnie z zaleceniami metody
  • Nie pomijaj żadnego z trzech poziomów
  • Metodę stosuj tylko w sytuacji, jeśli uczniowie nie zostali wcześniej ukarani za przejawiane zachowania
  • Przećwicz i przemyśl zastosowanie metody

 

METODA WSPÓLNEJ SPRAWY – SKRYPTY DO ROZMOWY

SKRYPT DO ROZMOWY Z UCZNIAMI STOSUJACYMI PRZEMOC

  1. Słyszałam, że byłeś niemiły dla X. Opowiedz mi o tym .

Wskazówki:

  • Słuchaj tego co ci opowiada uczeń – nie przerywaj
  • Nie przejmuj się długimi przerwami ciszy – daj uczniowi czas na przemyślenia
  • Nie oskarżaj, ani nie obwiniaj
  • Staraj się unikać dodatkowych pytań
  • Zaakceptuj, jeśli uczeń będzie uważał swoje zachowanie wobec innego ucznia za usprawiedliwione – może czuć do niego złość
  • Pracuj w kierunku zrozumienia, że X-owi dzieje się źle
  1. Wygląda więc na to, że X-owi dzieje się w szkole źle
  2. Rozumiem. Zastanawiam się, co mógłbyś zrobić , żeby pomóc w tej sytuacji.

Wskazówki:

  • Zobacz, jakie rozwiązanie może uczeń wymyślić
  • Zachęcaj. Kiedy pojawi się coś praktycznego i odpowiedniego, powiedz, : Doskonale. Wypróbuj to przez tydzień, potem spotkamy się i zobaczymy jak ci idzie. Do widzenia.

SKRYPT DO ROZMOWY Z OFIARĄ PRZEMOCY

  1. Dzień dobry. Usiądź. Chcę z Tobą porozmawiać, bo słyszałam, że przydarzyły ci się niemiłe rzeczy.
  2. Wygląda na to, że masz już tego dosyć.
  3. Czy uważasz, że jest cos, co mogłoby poprawić sytuację?
  4. Dobrze. Spróbujesz tego przez następny tydzień, a potem porozmawiamy i zobaczymy, jak się sprawy mają. W porządku? To do zobaczenia.

SKRYPT DO ROZMOWY Z UCZNIEM, KTÓRY PROWOKUJE

  1. Dzień dobry. Usiądź. Chcę z tobą porozmawiać, bo słyszałam, że przydarzyły ci się jakieś niemiłe rzeczy.
  2. Wygląda na to, że masz już tego dosyć.
  3. Opowiedz mi więcej o tym, co się dzieje. Jak to wszystko się zaczęło?
  4. Czy możesz wymyślić coś co poprawiłoby sytuację ?
  5. Dobrze. Spróbujesz tego przez następny tydzień, a potem znowu porozmawiamy i zobaczymy, jak się sprawy mają. W porządku ? To do zobaczenia.

Opracowała : A. Wałęsa