Uczeń zdolny charakteryzuje się co najmniej jedna z trzech wymienionych cech:

  • Wysokim poziomem osiągnięć lub możliwością takich osiągnięć związanych z potencjałem w dziedzinach nauki, twórczości lub działalności społecznej
  • Wysokim poziomem zdolności specjalnych
  • Wysokim poziomem zdolności ogólnych

Jak rozpoznać ucznia zdolnego?

  • Obserwacja
  • Wywiad
  • Testy predyspozycji i zdolności, kwestionariusze, skale, listy cech
  • Nominacje
  • Prace wytwory i osiągnięcia
  • Opinia PPP

Jak możesz wspierać ucznia zdolnego w rozwoju?

  • Dostosuj metody i formy pracy do potrzeb, predyspozycji i uzdolnień
  • Oprzyj nauczanie na innowacjach i eksperymentach pedagogicznych, autorskich programach
  • Indywidualizuj i różnicuj prace na lekcji
  • Motywuj do udziału w konkursach
  • Opracuj indywidualny plan rozwoju
  • Organizuj konsultacje i zapraszaj na zajścia ekspertów spoza szkoły
  • Wskazuj kierunki rozwoju, współpracuj z innymi podmiotami i osobami
  • Pozyskuj ekspertów, tutorów, opiekunów dla ucznia zdolnego
  • Stymuluj samokształcenie, inspiruj do pracy własnej
  • Poszerzaj swoje kompetencje w zakresie kształcenia uczniów zdolnych
  • Zadbaj o wsparcie pedagogiczne i psychologiczne
  • Poświęcaj uczniowi zdolnemu jak najwięcej czasu

 

Agnieszka Wałęsa