Problem fonoholizmu odnosi się do zaburzenia behawioralnego związanego z nałogowym/kompulsywnym używaniem telefonu komórkowego. Mówimy o nim, gdy nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować bez swojego telefonu, najczęściej mającego dostęp do Internetu. Problem fonoholizmu, zdawać, by się mogło, zagraża jedynie dzieciom i młodzieży, jednakże co do istoty dotykać on może osoby w różnym wieku.

Jeśli Ty, bądź bliska Tobie osoba przejawia 7 bądź więcej objawów zastanów się, czy nie masz do czynienie z negatywnym wzorem korzystania z urządzenia, jakim jest telefon komórkowy!

Przedstawiam Państwu 10 najbardziej charakterystycznych objawów fonoholizmu:

  1. Nie rozstaje się z telefonem, biorę go ze sobą zawsze i wszędzie.
  2. Cały czas czekam, aż ktoś do mnie napisze, zadzwoni, skomentuje wpis. Bardzo szybko odpisuje na wiadomości i komentuje wpisy innych.
  3. Staram się mieć telefon zawsze w zasięgu ręki.
  4. Bardzo często używam telefonu w ciągu dnia, robie selfie, jestem bardzo aktywny na różnych portalach społecznościowych.
  5. Uchodzę w towarzystwie za osobę, która zawsze ma telefon przy sobie.
  6. Kładę się z telefonem do łóżka. Korzystam z telefonu zanim pójdę spać i zaraz jak się obudzę. Sprawdzam telefony, e-maile, informacje, przeglądam portale społecznościowe. Czasem budzę się w nocy i przeglądam telefon.
  7. Nie wyobrażam sobie życia bez telefonu. Zawsze wracam do domu, gdy zapomnę go wziąć.
  8. Czasem mam już dość telefonu, czasem , bym go wyrzucił, zostawił w domu. Czasem robie sobie własny detoks i świadomie, specjalnie nie używam telefonu.
  9. Odczuwam niepokój i rozdrażnienie, kiedy nie mogą korzystać z telefonu komórkowego.
  10. Nałogowo sięgam po telefon, ciągle go odblokowuję, sprawdzam, często nie wiem po co to robię.

I na koniec kilka prostych rad:

  • Czytaj sygnały płynące z własnych obserwacji! Kieruj się własną intuicją, twój organizm sam ci podpowiada, czy nie jesteś osobą nałogowo korzystającą z urządzeń mobilnych (przemęczenie fizyczne, niewyspanie, poczucie zmęczenia psychicznego, chęć wyłączenia wszystkich urządzeń elektronicznych i potrzeba spokoju)
  • Analizuj to, jak się czujesz, kiedy nie masz telefonu przy sobie bądź jak w takiej sytuacji czuje się Tobie bliska osoba ( zaniepokojenie, nerwowość, niepewność, poczucie braku, rozdrażnienie, nerwowość, agresja)
  • Słuchaj tego, co mówią inni o naszym zachowaniu! Osoby postronne bardzo często są dobrymi obserwatorami a Ty być może nie potrafisz znaleźć odpowiedniego dystansu

Agnieszka Wałęsa