Miło nam poinformować, że trójka naszych nauczycieli została nominowana w konkursie

NAUCZYCIEL NA MEDAL

Głosowanie rozpoczęte!

INFORMACJE

Celem szkolnej interwencji profilaktycznej jest zapobiegnie używania środków odurzających i w ogólnej perspektywie zapobieganie problemom sięgania po różne substancje psychoaktywne przez społeczność szkolną oraz pomoc uczniom już eksperymentującym.

Metoda interwencji profilaktycznej może być stosowana w momencie ujawnienia faktu eksperymentowania przez ucznia z substancjami psychoaktywnym lub podejrzenia o tego typu zachowania ryzykowne.

Jednym z elementów interwencji jest współpraca z rodzicami ucznia, która polega na wsparciu emocjonalnym rodziców, edukacji w zakresie wiedzy o substancjach odurzających oraz wspólnej pomocy dziecku. Program „ Szkolna Interwencja Profilaktyczna” opracowany został przez zespół pracowników Pracowni Profilaktyki Młodzieżowej „ Pro-M” i Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Cele interwencji

  • Udzielenie wsparcia i pomocy uczniowi i jego rodzicom poprzez:
  • Dostarczenie informacji
  • Zaproponowanie współpracy
  • Zapobieganie problemom związanym z używaniem substancji w szkole poprzez konsekwentne stosowanie procedury interwencyjnej

Elementy szkolnej interwencji profilaktycznej

  • Diagnoza
  • Zaplanowanie adekwatnych działań
  • Zorientowanie się w sytuacji ucznia
  • Ocena skali problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych
  • Porada – stanowisko szkoły i motywowanie ucznia do uczestniczenia w działaniach interwencyjnych
  • Konkretne określenie problemu
  • Wyrażenie troski i zaniepokojenia
  • Przekazanie spostrzeżeń na temat zmian, jakie zaszły w funkcjonowaniu ucznia, informacji na temat zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa, komunikatu o zakazie używania substancji psychoaktywnych
  • Poinformowanie o konieczności nawiązania kontaktu z rodzicami
  • Kontrakt – motywowanie ucznia do zmiany zachowania
  • Zobowiązanie ucznia do powstrzymywania się od używania substancji psychoaktywnych
  • Listę czasowo odebranych przywilejów
  • Ustalenia dotyczące zasad zachowania w domu i w szkole
  • Zgodę na poniesienie konsekwencji w przypadku złamania warunków umowy
  • Określenie zasad odzyskiwania przywilejów
  • Monitorowanie kontraktu – wspieranie zmian w zachowaniu ucznia
  • Obserwacja ucznia w domu i w szkole
  • Wymiana informacji pomiędzy nauczycielem a rodzicami
  • Nagradzanie korzystnych zmian w zachowaniu

Tekst powstał na podstawie materiałów ze szkoleniowej rady pedagogicznej, w której uczestniczyli nauczyciele uczący w gimnazjum nr 15.

Agnieszka Wałęsa