Jak pracować z uczniami o ponadprzeciętnej wrażliwości?

Wysoka wrażliwość polega na intensywnym odczuwaniu i głębszym przetwarzaniu bodźców płynących zarówno z otoczenia, jak i wnętrza danej osoby.

Na wysoką wrażliwość składają się cztery elementy:

  1. Głębia przetwarzania
  2. Przestymulowanie
  3. Emocje
  4. Wyczulenie

Po czym poznać WWO?

Poświęcone WWO publikacje wymieniają szereg charakterystycznych dla tych osób skłonności, zachowań i cech. Wśród nich warto wymienić zwłaszcza:

  • Wyłapywanie wielu subtelnych szczegółów z otoczenia, spostrzegawczość
  • Silną empatię i skłonność do ulegania wpływowi nastroju innych ludzi
  • Bogate i skomplikowane życie wewnętrzne
  • Wysoką sumienność, dbałość o wysoki poziom realizacji zadań i unikanie błędów
  • Szczególną wrażliwość na piękno i sztukę
  • Zdolność do dostrzegania i doceniania drobnych, ale ważnych szczegółów, które są pomijane przez innych
  • Skłonność do rozważnego działania, podejmowanie decyzji po namyśle
  • WWO czują silny dyskomfort, kiedy dzieje się zbyt dużo
  • Wyprowadza je z równowagi to, że ktoś oczekuje od nich zrobienia kilku rzeczy jednocześnie
  • Czują silny dyskomfort kiedy są obserwowane
  • Łatwo je przestraszyć lub psychicznie zranić
  • Silniej reagują na bodźce
  • Starają się unikać denerwujących i stresujących sytuacji
  • Zmiany zachodzące w ich życiu silniej wytracają je z równowagi
  • Są niechętne wobec rywalizacji
  • Kiedy są przestymulowane mogą „ wybuchać”
  • Są często postrzegane jako nadwrażliwe

Praca z dzieckiem wysoko wrażliwym

  1. Warto dbać o ciszę w klasie
  2. Ucz swoich podopiecznych szanowania różnych temperamentów
  3. Zachęcaj swoich uczniów do kreatywności oraz intuicji i zwracaj uwagę na ich przejawy
  4. Staraj się wspierać stojące z boku osoby w integracji z całą klasą
  5. Dbaj o ogólną dobrą, przyjazną i akceptującą atmosferę w klasie
  6. Pamiętaj, że WWO potrzebują dłuższych okresów wyciszenia i odpoczynku oraz częstszych przerw
  7. Współpracuj z rodzicami dziecka