Jak często ktoś narusza twoje granice? czujesz się zobowiązany/ a do na tożyć ?

Jak często ktoś narusza twoje granice? czujesz się zobowiązany/ a do na tożyć ?
Autor Katarzyna Wąs
Katarzyna Wąs17.02.2024 | 6 min.

Naruszanie granic osobistych zdarza się często w codziennych interakcjach. Czy to ktoś zadający zbyt osobiste pytania, krytykujący wygląd lub decyzje, czy też ignorujący prośbę o poszanowanie prywatności. Można jednak nauczyć się skutecznie bronić własnych granic. Strategia "3O" - Określ, Odpuść, Odpowiedz - pomoże rozpoznać, kiedy nasze granice zostały naruszone, uspokoić reakcję oraz adekwatnie zareagować. Opierając się na tej strategii, warto przygotować Plan Proaktywnych Granic dostosowany do własnego stylu komunikacji. Pomoże on jasno wyrazić swoje oczekiwania wobec innych.

Naruszanie granic osobistych

Naruszanie naszych granic osobistych jest częstym zjawiskiem w codziennych interakcjach. Czy to ktoś zadający zbyt osobiste pytania, krytykujący nasz wygląd lub decyzje, czy ignorujący prośbę o poszanowanie prywatności - spotykamy się z tym na co dzień.

Dlaczego tak się dzieje? Częściowo może to wynikać z braku świadomości drugiej strony, że przekracza nasze granice. Bywa też, że ludzie robią to celowo, by nas kontrolować lub manipulować. Niezależnie od powodów, nie musimy się na to godzić.

Dlaczego warto bronić granic

Stawianie granic to podstawa budowania zdrowych relacji i szacunku do samego siebie. Dzięki temu możemy uniknąć wielu konfliktów i czuć się bezpiecznie. Co więcej, broniąc granic uczymy innych, jak powinni do nas podchodzić.

Z drugiej strony ignorowanie naruszania naszych granic prowadzi do frustracji, poczucia bezsilności i utraty pewności siebie. W dłuższej perspektywie może to negatywnie wpłynąć na nasze samopoczucie.

Rozpoznanie przekraczania własnych granic

Kluczowe dla obrony granic jest ich rozpoznanie. Często kiedy ktoś je przekracza, odczuwamy dyskomfort, złość lub irytację. Jednak nie zawsze potrafimy poprawnie zinterpretować te uczucia.

Dlatego warto zastanowić się, jakie mamy granice w różnych sferach życia - co jest dla nas ok, a co nie. Im lepiej zdamy sobie z tego sprawę, tym łatwiej rozpoznamy ich naruszanie. Warto przygotować listę z podziałem na dom, pracę, finanse, relacje, wartości etc. Będzie to punkt odniesienia do analizy sytuacji, gdy poczujemy dyskomfort.

Strategia "3O" w obronie granic

Gdy już ustalimy, że ktoś przekracza nasze granice, przyda się strategia, by adekwatnie i asertywnie na to zareagować. W tym przypadku sprawdzi się podejście “3O” zaproponowane przez psychoterapeutkę Terri Cole:

  1. Określ - zidentyfikuj swoje uczucia i potrzeby związane z sytuacją
  2. Odpuść - uspokój negatywne emocje, skup się na tu i teraz
  3. Odpowiedz - komunikuj drugiej stronie swoje oczekiwania
Określ Co czuję? Jaka jest moja potrzeba?
Odpuść Skupiam się na tu i teraz, łagodzę negatywne emocje
Odpowiedz Komunikuję drugiej stronie, czego oczekuję

Ta strategia pomoże przejąć kontrolę nad sytuacją i postawić granice w sposób pewny i asertywny. W przeciwieństwie do konfrontacyjnej walki pozwoli nam to zachować dobre relacje.

Czytaj więcej: Zaplanuj swoje szczęście – miesięcznie rozwijaj różne obszary życia

Plan proaktywnych granic

Żeby skutecznie bronić granic w stresujących sytuacjach, warto wcześniej przygotować plan działania dostosowany do własnego stylu komunikacji. Pomoże nam w tym tzw. Plan Proaktywnych Granic stworzony przez Terri Cole.

Jak przygotować plan

Plan powinien zawierać kilka elementów. Po pierwsze precyzyjnie określamy, na czym konkretnie nam zależy w danej relacji lub sytuacji. Następnie przeszukujemy ciało, by zidentyfikować ewentualne napięcia oraz oczyścić je, co pozwoli nam zareagować na chłodno. Kolejny krok to wizualizacja rozmowy z drugą stroną - wyobrażamy sobie różne scenariusze, by przygotować się na reakcje.

Na koniec ustalamy, w jaki bezpośredni, ale nie konfrontacyjny sposób wyrazimy oczekiwania względem drugiej osoby. Ważnym elementem jest też wyrażenie wdzięczności i docenienia, jeśli spełni naszą prośbę o uszanowanie granic.

Taki plan pozwoli nam przejąć kontrolę w trudnych sytuacjach i poradzić sobie z ewentualnym stresem.

Język ciała w komunikacji granic

Jak często ktoś narusza twoje granice? czujesz się zobowiązany/ a do na tożyć ?

Oprócz słów, w bronieniu granic ogromne znaczenie ma mowa ciała. Już sama postawa czy kierunek spojrzenia mogą jasno zakomunikować drugiej stronie nasze oczekiwania.

Jeśli ktoś mimo prośby kontynuuje niewygodny temat, warto zwrócić wzrok w inną stronę lub spojrzeć na zegarek. Gdy ktoś z kolei oczekuje na ulicy rozmowy, do której nie jesteśmy skłonni, wystarczy uśmiechnąć się, krótko przywitać i kontynuować marsz nie zatrzymując się.

Najważniejsza jest pewność siebie w połączeniu ze stanowczością. „Nie” poparte mocnym spojrzeniem w oczy, a nie uciekającym wzrokiem, ma ogromną siłę - podkreśla Terri Cole.

W bronieniu granic niezwykle istotne jest też panowanie nad ciałem i emocjami. Chodzi o to, by nasza reakcja była opanowana, stanowcza i bez agresji. Właśnie taka postawa sprawi, że zostaniemy potraktowani poważnie.

Gotowe scenariusze na przekraczanie granic

Warto też przygotować sobie gotowe scenariusze reakcji na typowe sytuacje związane z naruszaniem naszych granic. Oto kilka przykładów:

  • na zbyt osobiste pytanie - "Dlaczego zadajesz mi takie pytanie? Po co ci taka informacja?"
  • na obraźliwe komentarze - "Twój komentarz sprawia mi dyskomfort. Przestań proszę, albo będę musiał/musiała wyjść"
  • przy ignorowaniu prośby o spłatę - "Kiedy mogę się spodziewać zapłaty za twoją połowę rachunku?"
  • na prośbę o pożyczkę - "Nie mogę ci pomóc, mam zasadę nie pożyczania pieniędzy rodzinie czy przyjaciołom"
  • przy przerywaniu - "Proszę, nie przerywaj mi. Kiedy to robisz, czuję że mnie nie słuchasz"

Oczywiście powyższe gotowe frazy warto dostosować do własnego stylu. Jednak mogą być dobrą inspiracją do tego, aby reagować pewnie i stanowczo.

Podsumowując - szanowanie własnych granic i umiejętność ich obrony jest kluczowa dla zdrowych relacji i dobrego samopoczucia. Warto zwracać uwagę na sygnały z ciała mówiące o ich naruszeniu i stosować strategię "3O" oraz język ciała, by skutecznie je komunikować. Z czasem stanie się to naturalną reakcją.

Podsumowanie

Naruszanie naszych granic jest częstym zjawiskiem, z którym mamy do czynienia w codziennych sytuacjach. Niezależnie czy to ktoś zadający zbyt osobiste pytania, krytykujący nas czy ignorujący prośbę o szacunek do prywatności. Warto umieć rozpoznawać przekraczanie własnych granic i asertywnie, ale bez agresji na nie reagować. Strategia "3O" i mowa ciała mogą być pomocne w skutecznym komunikowaniu oczekiwań co do poszanowania osobistej przestrzeni i wytyczania zdrowych relacji z innymi.

Broniąc własnych granic nie tylko zyskujemy szacunek otoczenia i budujemy dobre relacje. Przede wszystkim uczymy się szanować samych siebie, co przekłada się na większą pewność siebie i lepsze samopoczucie. Dlatego warto pracować nad asertywnością i umiejętnością stawiania granic innym.

5 Podobnych Artykułów

  1. Rok osobisty 4 - Dowiedz się więcej o 4 roku numerologicznym i jak go wykorzystać
  2. HTTPS i SEO - Czy to jest konieczne?
  3. Najlepsze podłoże pod basen w ogrodzie - porady na co pod basen stelażowy
  4. Odkryj znaczenie Całowania w Czoło - Sekretne Sygnały Miłości i Szacunku
  5. Każda strata to nowy początek: dzieciństwo, młodość, uroda, praca - zmiany, które na nowo nas definiują.
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Katarzyna Wąs
Katarzyna Wąs

Jestem dietetykiem i trenerką fitness z 10-letnim stażem. Na blogu dzielę się sprawdzonymi poradami, jak zdrowo się odżywiać, aktywizować i dbać o kondycję. Omawiam zagadnienia związane ze zbilansowaną dietą, treningiem cardio, jogą i pilates w aspekcie poprawy zdrowia i samopoczucia.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły