Nowe zjawisko functional freeze: czy to ty też bezmyślnie scrollujesz w telefonie?

Nowe zjawisko functional freeze: czy to ty też bezmyślnie scrollujesz w telefonie?
Autor Łukasz Adamek
Łukasz Adamek02.06.2024 | 4 min.

Zdarza ci się czasami poczuć, jakbyś była tylko odtwarzaczem nagrań swojego życia? Wstawanie, praca, rutyna, w kółko to samo – i nawet jeśli wykonujesz codzienne obowiązki, nie jesteś w nich naprawdę obecna? To może być objaw tzw. functional freeze, czyli funkcjonalnego zamrożenia. Stan nieobecności, zawieszenia, w którym tkwisz, choć formalne życie się toczy. Warto poznać przyczyny i objawy tego zjawiska, by móc się z niego uwolnić.

Objawy functional freeze – jak rozpoznać ten stan?

Functional freeze to stan, w którym niby funkcjonujesz, ale jakby ciebie nie było. Życie toczy się na autopilocie, a ty czujesz się odłączona emocjonalnie i fizycznie od rzeczywistości. Zatrzymane życie, w którym brak motywacji i radości z działania. Wykonujesz codzienne obowiązki, ale nie jesteś w nich naprawdę obecna.

Częstymi objawami functional freeze są nieustanne poczucie niepokoju i lęku, które nie mają wyraźnego źródła. Masz wrażenie, że przebywasz w zamknięciu, zniewolona niemocą. Twoje zachowania są sterowane przez podstawowe instynkty przetrwania, a nie ciekawość czy kreatywność.

W stanie zjawiska functional freeze często dochodzi do izolacji społecznej. Unikasz interakcji, zamykając się we własnej bańce. Zadania i obowiązki się piętrzą, bo ich wykonanie wydaje się zbyt wymagające. Dominuje prokrastynacja i zaniedbywanie aktywności fizycznej na rzecz bezczynnego leżenia.

Gdy już rozpoznasz te objawy functional freeze, zdasz sobie sprawę, że "normalne" życie, które prowadzisz, wcale nie jest takie normalne. To pierwsza przesłanka, że warto podjąć walkę o jego pełnię, zamiast jedynie próbować przetrwać kolejny dzień.

Dlaczego doświadczamy functional freeze i co się wtedy dzieje?

Functional freeze jest mechanizmem obronnym organizmu, który ma nas chronić przed zagrożeniem. Jednak gdy reakcja zamrożenia staje się dominująca, oznacza to swoistą ucieczką przed światem, który zaczyna wydawać się jedną wielką strefą zagrożenia.

Jedną z głównych przyczyn zjawiska functional freeze są traumatyczne przeżycia, których źródłem mogła być np. przemoc w dzieciństwie. Wpływa na to również chroniczny, przewlekły stres, z jakim mierzą się współcześni ludzie. Tempo życia, pośpiech, kult produktywności – to wszystko może doprowadzić do functional freeze jako sposobu obronnego odcięcia się od nadmiaru bodźców.

Zjawisko functional freeze wynika też z braku jasno wytyczonych celów życiowych i poczucia sensu w działaniu. Stan ten bywa następstwem życiowego zniechęcenia. Towarzyszą mu uczucia zmęczenia, zniechęcenia, a zarazem złości i niepokoju, które jednak nie przekładają się na podejmowanie działań.

  • Warto pamiętać, że functional freeze to nie choroba. To zespół objawów, które mogą wskazywać na problemy wymagające interwencji.

Czytaj więcej: 9 cech, przez które rozpoznasz melancholika - najbardziej neurotyczny typ osobowości

Strategie „odmrażania" – aktywności, które pomagają wyjść z bloku

Zdjęcie Nowe zjawisko functional freeze: czy to ty też bezmyślnie scrollujesz w telefonie?

Jeśli functional freeze jest skutkiem traumy, najpierw należy skorzystać z pomocy terapeutycznej. Wtedy wspomagające praktyki dobrego samopoczucia mogą wesprzeć proces wychodzenia z bloku.

Jedną z najlepszych strategii pokonania functional freeze jest kontakt z naturą. Leśne kąpiele, przebywanie wśród drzew i roślin angażuje zmysły, koi układ nerwowy i pozwala "stawać się obecnym". Choćby krótki, świadomy spacer bez telefonu już pomaga.

Warto stosować także inne techniki uziemiające, jak chodzenie boso po trawie lub wizualizacje łączące nas z ziemią. Pomocne są delikatne formy jogi, trening autogenny czy relaksacja mięśni Jacobsona. Kluczowe jest włączenie do rutyny aktywności fizycznej w stopniu, jaki jesteśmy w stanie udźwignąć.

Nad wszystko ważna jest jednak troska o siebie, empatia i cierpliwość. Zamiast krytykować się za functional freeze, lepiej zaoferować sobie niezobowiązującą szansę na zmianę. Stopniowe, drobne kroki pomagają "odmrozić" się i odzyskać radość życia.

Najczęstsze pytania

Functional freeze to stan, w którym niby funkcjonujesz, ale brakuje ci motywacji i poczucia zaangażowania w życie. Wszystko toczy się na autopilocie, a ty czujesz się odłączona emocjonalnie i fizycznie od rzeczywistości. To mechanizm obronny, mający chronić przed stresem.

Głównymi objawami są poczucie niepokoju i lęku bez konkretnej przyczyny, przeżywanie dnia w trybie odrętwienia, unikanie interakcji społecznych, brak motywacji do działania i zaniedbywanie aktywności fizycznej. Czujesz, jakbyś była obserwatorem własnego życia.

Najczęstszymi przyczynami są doświadczenie traumy, nawet tej z dzieciństwa, przewlekły stres, pośpiech i nadmiar bodźców. Stan ten może też wynikać z braku jasno wytyczonych celów życiowych i poczucia sensu działania.

Nie, functional freeze nie jest zaburzeniem czy chorobą. To zespół objawów wskazujących na potrzebę zmiany sytuacji życiowej i podjęcia kroków w celu przezwyciężenia tego stanu. W niektórych przypadkach może wymagać interwencji terapeutycznej.

Kluczowe jest nawiązanie kontaktu z naturą, stosowanie technik uziemiających i delikatnych form aktywności fizycznej, jak spacery czy joga. Ważna jest także empatia i cierpliwość wobec siebie – drobne kroki mogą stopniowo pomóc odzyskać radość życia.

5 Podobnych Artykułów

  1. Rok osobisty 4 - Dowiedz się więcej o 4 roku numerologicznym i jak go wykorzystać
  2. Buddyjski mnich i hiszpański psycholog zdradzają sprawdzone sposoby na szczęśliwe życie
  3. Najlepsze podłoże pod basen w ogrodzie - porady na co pod basen stelażowy
  4. Odkryj znaczenie Całowania w Czoło - Sekretne Sygnały Miłości i Szacunku
  5. Każda strata to nowy początek: dzieciństwo, młodość, uroda, praca - zmiany, które na nowo nas definiują.
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Łukasz Adamek
Łukasz Adamek

Jestem trenerem i motywatorem. Moją pasją jest zarażanie innych miłością do sportu i aktywności fizycznej. Dzielę się poradami, jak zacząć przygodę z treningiem, dobierać ćwiczenia, planować diety. Moje artykuły pełne są konkretnych wskazówek ułatwiających rozpoczęcie podróży do zdrowia i dobrej kondycji.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły