Definicja kryzysu

Ludzie znajdują się w stanie kryzysu, kiedy napotykają przeszkodę w osiąganiu ważnych celów życiowych, która w tym czasie jest nie do pokonania za pomocą zwyczajnych metod rozwiązywania problemów. Powoduje to stan dezorganizacji i zamieszania, w którym podejmowane są liczne próby nieudanych rozwiązań.

Rodzaje kryzysów

kryzysy rozwojowe są wydarzeniami zachodzącymi w toku rozwoju człowieka, interpretowane są jako zjawiska normalne, które są nieodłącznymi elementami każdego człowieka – zmuszają do wprowadzenia zmiany i podejmowania nowych ról

kryzysy egzystencjalne wywołują wewnętrzne konflikty i leki dotyczące celowości życia, wolności, niezależności, odpowiedzialności

kryzysy sytuacyjne nieprzewidywalne, są reakcją na stosunkowo rzadkie wydarzenia krytyczne, które przekraczają zwykłe doświadczenia ludzkie. człowiek nie jest w stanie ich powstrzymywać ani kontrolować

Stan emocjonalny w kryzysie

  • złość
  • frustracja
  • utrata równowagi
  • intesyfikacja emocji spowodowana nieprzewidywalnością zdarzeń
  • przygnębienie, smutek
  • apatia
  • wszechogariajace cierpienie
  • lęk
  • utrata kontroli i władzy nad sobą i swoim życiem
  • poczucie winy, obnizenie poczucia własnej wartości
  • dezorientacja
  • załamanie

Zagrożenia jakie niesie za sobą niezażegnany kryzys

  • zaburzenia zachowania
  • uzaleznienia
  • zaburzenia obrazu ciała i poczucia siebie
  • samookaleczenia, próby samobójcze, samobójstwa

Reagowanie w sytuacjch kryzysowych

interwencja kryzysowa to zespół interdyscyplinarnych dziaań, podejmowanych na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu. Celem interwencji kryzysowej jest przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie, a dzięki temu zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej.

Cele interwencji kryzysowej

  • zmniejszenie intensywności i dotkliwości objawów
  • zmniejszenie napięcia, przyniesienie ulgi
  • przywrócenie poczucia wpywu na własne zycie i samodzielnego radzenia sobie z trudnościami
  • odtworzenie poziomu funkcjonowania jednostki sprzed kryzysu
  • wtórna prewencja zaburzeń

Cechy interwencji kryzysowej

  • natychmiastowość pomocy
  • wyznaczenie konkretnych, ograniczonych w czasie celów
  • skupienie na złagodzeniu objawów
  • konfrontacja z sytuacją kryzysową
  • koncentracja na tu i teraz
  • diagnoza sytuacji osoby w kryzysie
  • elastyczność oddziaływań
  • praca nad odzyskaniem przez osobę w kryzysie aktywności i samodzielności
  • uruchomienie zasobów klient
  • udzielanie wsparcia
  • współpraca z innymi instytucjami

Etapy interwencji kryzysowej

  1. okreslenie i zdefiniowanie problemu
  2. zapewnienie bezpieczeństwa
  3. dostarczenie wsparcia
  4. ocena zasobów
  5. pomoc w opracowaniu planu działania

Należy unikać

  • bagatelizowania ostrych objawów kryzysowych
  • ponaglania w działaniu oraz wymuszania szybkich decyzji
  • zaprzeczania i tłumienia reakcji emocjonalnych
  • dawania gotowych rad, pocieszania
  • podawania leków uspakających zbyt szybko

Wskazane jest

  • umożliwienie odreagowania emocji
  • udzielanie wsparcia emocjonalnego
  • zapobieganie zaprzeczeniu
  • konfrontowanie z rzeczywistością
  • analiza dotychczasowych sposobów radzenia sobie z trudnościami
  • stworzenie planu działania

FOLDER ZSSiO

JESTEŚMY NA FB
Archiwa