Uwaga Rodzice proszę o zapoznanie się z poniższym komunikatem dot. monitoringu wizyjnego w naszej szkole.

ZAŁĄCZNIK

 


UWAGA !!!

OD 1 CZERWCA 2019 ZMIENIŁ SIĘ NR TELEFONU SZKOŁY

(58) 717 10 27

(58) 719 43 16

(58) 719 54 23

INTERNAT ( 58) 719 19 53

 


 

Diagnoza zaburzeń zachowania

Zaburzenia zachowania możemy zdiagnozować dopiero wówczas, gdy nieoptymalne reakcje staja się regułą i trwają dłużej niż sześć miesięcy. Do podstawowych cech zaburzeń zachowania zaliczamy nieadekwatność, sztywność reakcji, szkodliwość dla podmiotu i otoczenia oraz negatywne emocje. Zaburzenia zachowania możemy obserwować w różnych obszarach funkcjonowania dziecka:

  1. W relacji z rówieśnikami
  • Odsuwanie się, izolowanie od innych, odrzucenie ich
  • Wykorzystywanie agresji do rozwiązywania sporów i konfliktów
  • Manipulowanie innymi, żeby osiągnąć korzyści
  • Rywalizowanie z innymi
  1. W relacji z dorosłymi
  • Wykorzystywanie manipulacji do osiągnięcia własnych korzyści
  • Kłamstwa
  • Odrzucenie wszelkich form pomocy osób życzliwych
  • Prowokowanie, grożenie i zastraszanie
  1. W relacjach zadaniowych
  • Odczuwanie złości i dyskomfortu w trakcie wykonywania różnego rodzaju zadań
  • Odkładanie zadań na inny dzień, niechętne ich wykonywanie
  • Przerywanie zadania, kiedy pojawiają się bardziej skomplikowane zagadnienia
  • Niszczenie efektów swojej pracy, deprecjonowanie jej
  1. W odniesieniu do samego siebie
  • Obniżone poczucie własnej wartości
  • Deprecjonowanie siebie i swoich możliwości
  • Stosowanie autoagresji
  • Odczuwanie poczucia winy w sytuacji, kiedy jest krzywdzone, oraz obwinianie się i branie odpowiedzialności na siebie w przypadku popełnienia jakiegoś błędu

Zaburzenia zachowania mają dość złożony charakter i mogą być wypadkową czynników środowiskowych, biologicznych oraz indywidualnych cech temperamentu dziecka. Uwarunkowania tych zaburzeń możemy podzielić na trzy kategorie:

  • Takie, które są związane z samym dzieckiem
  • Skorelowane z rodzina dziecka
  • Związane ze środowiskiem szkolnym

 

Przyczyny zaburzeń zachowania

  • Sytuacja urazowa
  • Negatywne emocje
  • Uogólnianie przekonań i myśli
  • Zaburzone zachowanie

Zaburzone zachowania pociągają za sobą liczne problemy i trudności, które ujawniają się w szczególny sposób w sytuacjach szkolnych. Zaliczamy do nich:

  • Niechęć do nauki, brak zainteresowań oraz ciekawości poznawczej
  • Stosowanie agresji
  • Przyjmowanie postawy buntowniczej. Lekceważenie poleceń kierowanych przez nauczyciela, podważanie zdania nauczycieli
  • Niekontrolowane wybuchy gniewu
  • Przejawianie nadmiernej ruchliwości
  • Prezentowanie zachowań nieakceptowanych społecznie
  • Zachowania o charakterze autodestrukcyjnym

 

Zaburzenia opozycyjno-buntownicze

Zaburzenia opozycyjno-buntownicze przejawiają się tendencją do buntowania się przeciwko osobom mającym autorytet. Ponadto dziecko przejawia następujące wzorce zachowania:

  • Nie panuje nad sobą
  • Wchodzi w konflikty z osobami dorosłymi
  • Łamie ustalone wcześniej zasady, postępuje niezgodnie z przyjętymi normami
  • Świadomie i celowo irytuje innych ludzi, jest złośliwe
  • Jest drażliwe, szybko się denerwuje
  • Często oskarża innych o niewłaściwe wykonanie jakiegoś zadania, zrzuca na inne osoby winę za błędy czy niepowodzenia
  • Postępuje na przekór oczekiwaniom

 

Jak pomóc uczniowi przejawiającemu zaburzenia zachowania?

 

Powstrzymywanie destrukcji

  • Bieżące informowanie o niewłaściwym zachowaniu
  • Zgłaszanie swojego sprzeciwu wobec pewnych działań
  • Dawanie wskazówek co do tego, jakie są nasze oczekiwania
  • Ustalenie norm i zasad postępowania, stworzenie kodeksu
  • Pokazywanie, jakie są konsekwencje danych zachowań
  • Naprawienie wyrządzonej szkody

Tworzenie dobra

  • Dostrzeganie i nagradzanie wszystkich pozytywnych zachowań
  • Pochwała opisowa
  • Rozwijanie mocnych stron dziecka
  • Budowanie nowych sytuacji, w których dziecko może się wykazać